Informacja dla osób niepełnosprawnych ruchowo
Budynek urzędu skarbowego jest przystosowany do obsługi osób mających trudności w poruszaniu:
- przy wejściu głównym znajduje się podjazd ułatwiający wjazd do budynku,
- drzwi wejściowe szerokie umożliwiają swobodny wjazd wózka inwalidzkiego,
- przed budynkiem wydzielono miejsca parkingowe przeznaczone wyłącznie dla osób niepełnosprawnych,
- schody wejściowe wyposażono w poręcze przystosowane dla osób z problemami w poruszaniu,
- pomieszczenia higieniczno-sanitarne spełniają niezbędne warunki dla potrzeb osób niepełnosprawnych,
- windy przystosowano do przewozu osób mających trudności w poruszaniu.
Informacja dla osób niesłyszących
Osoby uprawnione potrzebujące wsparcia w kontaktach z urzędem, mogą skorzystać z pomocy przy załatwianiu spraw poprzez wykorzystanie środków wspierających komunikowanie, w szczególności:
- skorzystać z pomocy wybranego tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika oraz skorzystać z usługi tłumacza PJM, SJM i SKOGN świadczonej przez urząd.
Usługa jest bezpłatna dla osoby uprawnionej, będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Osoba zainteresowana załatwieniem sprawy urzędowej z udziałem tłumacza powinna zgłosić zamiar skorzystania z tej usługi na co najmniej 3 dni przed planowanym terminem, z wyłączeniem sytuacji nagłych.
Zgłoszenia można dokonać pisemnie, przesyłając wniosek:
- pocztą na adres: Urząd Skarbowy w Chorzowie, 41–506 Chorzów ul. A. Krajowej 5. lub
- pocztą elektroniczną na adres: us2406@sl.mofnet.gov.pl lub
- faksem pod numer: 322464743 lub
- za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej www.epuap.gov.pl (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym)
- załatwić sprawę przy pomocy osoby przybranej.
Nie ma konieczności wcześniejszego zawiadomienia urzędu o zamiarze załatwienia sprawy z osobą przybraną.
Osoba przybrana nie jest zobowiązana do przedstawienia dokumentów potwierdzających znajomość PJM, SJM ani SKOGN.
Prawo do korzystania z pomocy osoby przybranej może być ograniczone wyłącznie ze względu na zasady określone w przepisami ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228)
- skorzystać z pomocy pracowników Urzędu wyznaczonych do kontaktów z użyciem języka migowego, w celu załatwienia spraw podstawowych, niewymagających biegłej znajomości języka migowego.
Pracownikami posługującymi się językiem migowym są:
- Barbara Bochenek – PJN, SJN- pokój nr 402, tel. 323497383
- Grażyna Wawer-Wilk – PJN, SJN – Sala Obsługi Podatnika, tel. 323497352
- wystąpić z wnioskiem o udostępnienie przez Urząd dokumentów niezbędnych do załatwienia sprawy, w formie dostępnej dla osób uprawnionych.
Wyjaśnienia:
Osoba uprawniona– osoba mająca trwałe lub okresowe trudności w komunikowaniu się.
Osoba przybrana- każda osoba fizyczna, która ukończyła 16 rok życia i została wybrana przez osobę uprawnioną. Zadaniem osoby przybranej jest pomoc w załatwieniu spraw w organach administracji publicznej. Osoba przybrana nie jest zobowiązana do przedstawienia dokumentów potwierdzających znajomość PJM, SJM ani SKOGN.
Osoba uprawniona ma prawo do skorzystania z pomocy osoby przybranej.
PJM– polski język migowy
SJM – system językowo-migowy
SKOGN– sposób komunikowania się osób głuchoniewidomych
Podstawa prawna:Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. z 2011 r. Nr 209, poz. 1243)